vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > טיפולים בקליניקה > טיפול בגרייה מגנטית

טיפול בגרייה מגנטית

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

הטיפול בגרייה מגנטית וגרייה מגנטית עמוקה למוח Deep TMS

מהו טיפול בגרייה מגנטית?

הטיפול בגרייה מגנטית מבוסס על מעבר של גלים מגנטיים הנוצרים בעזרת מכשיר ייעודי אל המוח. הגל המגנטי, בשונה מגל חשמלי, חודר דרך הקרקפת בלי לגרום לכאב משמעותי. הטיפול לא דורש הרדמה או שהות בבית חולים כמו שטיפול בחשמל (ECT) דורש.
בתוך המוח, הגלים המגנטיים מפעילים תאים באזור אליו המכשיר מכוון. ההפעלה המקומית של תאי המוח גורמת בהמשך לגלים נוספים שמפעילים אזורים מרוחקים יותר בתוך המוח, וכך נוצרת הפעלה של תאי מוח בשרשרת. לדוגמא, הגרייה המגנטית המתבצעת מעל האזור הקדמי של המוח, אזור בשם קליפת המוח הקדמי, מפעילה אזור מרוחק ועמוק יותר בשם הקורטקס הסינגולרי.
הטיפול בגרייה מגנטית מתבצע בקליניקה של פרופ’ גרינהאוס בעזרת מכשיר של החברה הישראלית בריינסווי (BRAINSWAY). בעולם יש מספר מכשירים נוספים מאושרים לטיפול, אך המכשיר של החברה הישראלית הוכח כיעיל בטיפול במצבים קליניים. יתרון המכשיר של חברת בריינסווי הוא שדרך הקסדה הייעודית נוצר גל מגנטי שחודר עמוק אל תוך המוח. החדירה העמוקה יותר-Deep TMS או בקיצור D-TMS, גורמת לפיזור עמוק יותר של הגל ועל ידי כך לגרייה יעילה יותר של תאי המוח.

כיצד מתבצע הטיפול בגרייה מגנטית?

הטיפול הקלאסי של גרייה מגנטית למוח- TMS, מתבסס על שיטת העברה של גלים מגנטיים בתדירות קבועה עם המאפיינים הבאים:

  • תדירות של בין 1-20 פעימות לשנייה (1-20 HERZ)
  • משך כל סדרת פעימות בן 2-10 שניות עם הפסקות של 20-30 שניות בין כל סדרה של פעימות.
  • כל סדרה טיפולית כוללת בין 20-30 טיפולים המתבצעים מדי יום, 5 פעמים בשבוע.
    כאשר כל טיפול אורך כ30 דקות. במקרים שמגיבים היטב לטיפול יתכן ופרופ’ גרינהאוס ימליץ להמשיך בסדרה החזקתית בתדירות נמוכה יותר. סדרה החזקתית זאת יכולה להימשך גם מספר חודשים.

בקליניקה של פרופ’ גרינהאוס יש שתי קסדות של חברת בריינסווי, אחת בשם H1 שמגרה את האזור הקדמי השמאלי של המוח והיא בשימוש למצבי דיכאון, והקסדה H7 שמגרה את מרכז המוח והיא בשימוש למצבים של OCD ולפעמים גם למצבים של דיכאון במיוחד כאשר קיימת חרדה רבה.

מהר מאוד אחרי הופעת הטיפול ב TMS, החלו חוקרים בחיפוש שיטות יעילות יותר לגרייה מגנטית למוח.

השיטה בשם THETA BURST STIMULATION או בקיצור TBS מתבססת על מעבר גלים בקצב משתנה ומהיר יותר. ב TBS גלים מהירים וגלים אטיים מועברים במקביל לתוך המוח. הפעימות מגנטיות המהירות הן בקצב של 50 פעימות לשנייה (50 HERZ) על רקע של 5 פעימות בשנייה (5 HERZ). התוצאה היא שניתן להעביר ריכוז גבוה יותר של פעימות ולקצר את משך הטיפול ולכן משך הטיפול היומי קצר יותר (כ 10 דקות).

מחקרים אחרונים המטפלים במספר סדרות של TBS ביום (3-10 סדרות ליום) הראו שניתן להשיג תוצאות קליניות מרשימות תוך 5-10 ימי טיפול בלבד. שיפור דומה דורש בין 20-30 ימי טיפול עם TMS. לכן הטיפול ב TBS הופך לסטנדרט טיפולי חדש.

המאפיינים של TBS בשיטה של פרופסור גרינהאוס כוללים:

  • שימוש במכשיר TBS של חברת בריינסווי.
  • שימוש בקסדות H1 ו H7 כטיפול למצבים קליניים שונים.
  • ביצוע של 3 טיפולי TBS בכל יום טיפול, משך כל טיפול כ10 דקות עם הפסקה של 45 דקות בין הטיפולים.
  • ביצוע טיפול בשיטה של TBS אינטרמיטנטי (iTBS).

סדרה טיפולית נמשכת כ 10 ימים עם אפשרות להארכה לפי התגובה הקלינית.

מכשיר הTBS של חברת בריינסווי ממשיך את השיטה הנהוגה ב TMS ומעביר גלים מגנטיים עמוק לתוך המוח, לכן ניתן לקרוא לשיטה TBS עמוק או DEEP TBS.

השלבים של הטיפול בD-TMS ובD-TBS

  1. בדיקה על יד פרופ’ גרינהאוס. כל מטופל שמעוניין לבצע טיפול בגרייה מגנטית עמוקה D-TMS או D-TBS חייב לעבור אבחון רפואי ופסיכיאטרי על ידי פרופ’ גרינהאוס. באבחון זה הפרופ’ מתרשם מהמצב הקליני של המטופל, עובר איתו על ההיסטוריה הרפואית שלו ועל הטיפולים השונים שהוא קיבל.
  2. שינוי תרופתי לקראת התחלת הטיפול בגרייה מגנטית למוח-D-TMS או D-TBS. פרופ’ גרינהאוס ימליץ למטופל על טיפול תרופתי מתאים בזמן הגרייה המגנטית.
    הוא יכוון את המטופל איך לשנות את הטיפול במיוחד כאשר נוגע לכדורי הרגעה או כדורים שמייצבים את מצב הרוח. תרופות אלו יכולות להקטין את יעילות הטיפול.

מה הם המצבים הקליניים שאושר טיפול בגרייה מגנטית D-TMS וD-TBS?

בקליניקה של פרופסור גרינהאוס מתבצעים טיפולי TMS ו TBS בהתוויות המאושרות בישראל:

  • דיכאון שטרם הגיב לטיפול (דיכאון עמיד), גם בדיכאון של המחלה הביפולרית (מאניה דפרסיה).
  • תסמונת של OCD עמידה לטיפול.
  • סימנים שליליים של מחלת הסכיזופרניה.
  • הפסקת עישון.
  • תסמונת פוסט טראומטית (PTSD)
  • מקרים מתאימים של התמכרות לאלכוהול או הימורים.

הטיפול בגרייה מגנטית אושר בישראל לבוגרים מגיל 18, מומלץ לשלב טיפול תרופתי יחד עם טיפול גרייה מגנטית.
הטיפול אינו מתאים – למטופלים או קרובי משפחה מדרגה ראשונה שסבלו מהופעת פרכוסים או חולי אפילפסיה.

אחוזי הצלחה של הטיפול בגרייה מגנטית D-TMS וD-TBS?

העבודות הקליניות המבוקרות האחרונות המשתמשות במספר טיפולים של TBS מדי יום, דיווחו על הצלחה גבוה של הטיפול- שיפור קליני משמעותי בכ-80% מהמטופלים הסובלים מדיכאון.

ההצלחה של הטיפול בגרייה מגנטית D-TMS במקרים של דיכאון עמיד לטיפול מגיעה לרמה של 60%. הצלחה זאת מופיעה כאשר הסדרה של 20-30 טיפולים מתקיימת במלואה.
שילוב של גרייה מגנטית עם טיפול תרופתי נוגד דיכאון בהתאמה אישית עשוי לשפר את יעילות הטיפול.

בסיום סדרת הטיפולים הראשונית יציע פרופסור גרינהאוס טיפול החזקתי ע”י גרייה מגנטית. טיפול זה מתבצע בתדירות נמוכה, כפעמיים בשבוע עד פעם בחודש, מטרתו להבטיח שהתגובה החיובית לטיפול תהיה ממושכת יותר.

במצבים של תסמונת טורדנית כפייתית OCD היעילות של הגרייה המגנטית D-TMS עומדת על כ40%.

אז מה עדיף, D-TMS או D-TBS?

הבחירה בין שיטות הטיפול השונות תלויה במטופל עצמו. הטיפול המהיר יותר ואולי הנסבל יותר (מלווה בפחות כאב מקומי) הוא ה D-TBS אבל טיפול זה כרוך בהשקעת זמן יומית גבוה יותר (שעתיים כל יום) והוצאה כספית גבוה יותר. במהלך פגישת ייעוץ עם פרופסור גרינהאוס יוחלט על הטיפול המתאים ביותר.

מהם תופעות הלוואי האפשריות של הטיפול בגרייה מגנטית?

לטיפול בגרייה מגנטית פרופיל בטיחותי מצוין. לרוב המטופלים לא מדווחים על תופעות לוואי. אפשר להרגיש כאב ראש קל בזמן הטיפול ובאזור הגרייה המגנטית. לפעמים כאב הראש יכול להימשך מספר שעות. אפשר ליטול כדורים רגילים נגד כאב ראש לפני הטיפול.

תופעת הלוואי המשמעותית והנדירה ביותר, שאפשר לחוש בעקבות הטיפול הינה הופעת פרכוס. מאחר וגרייה מגנטית גורמת לפעילות חשמלית של תאי המוח, אצל אדם בעל רגישות נוירולוגית גבוהה יכול להופיע פרכוס. פרכוס הינו תגובה חשמלית מקומית או מפושטת של תאי המוח ולעיתים עשוי להתלוות גם באובדן הכרה. הופעת פרכוס הינה תופעת לוואי מאוד לא רצויה אבל מאוד נדירה. שכיחות הפרכוס הינה כ 1 ל 50,000 טיפולים. הפרכוס הינו אירוע בודד ולא מתפתח למחלה נוירולוגית.

לחצו כאן לקבלת מידע על: טיפול בחרדה חברתית | טיפול בדיכאון קליני 

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן