vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > מאמרים בנושא גרייה מגנטית > גרייה מגנטית למוח וטיפול זוגי

גרייה מגנטית למוח וטיפול זוגי

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

“אחד מהדברים הכי מעניינים בפסיכיאטריה של היום הינו הקשר בין המוח והנפש” אומר פרופ’ לאון גרינהאוס מנהל של מיינד קליניק-המרכז לטיפולים מתקדמים בתל אביב. במפגשים בין פסיכולוגים ופסיכיאטריים, אומר גרינהאוס, לעתים קרובות נדונה השאלה של היחסים בין גוף ונפש של האדם, ועל הדרך הטובה לטיפול, שיחות לעומת תרופות. לדעתו של פרופ’ גרינהאוס הויכוח הזה מיותר לחלוטין  וזאת כי מחקרים חדשים של גנטיקה והדמייה מוחית מראים יחסי גומלין הדוקים ביותר בין החלקים של המוח ש”חושבים” לבין החלקים של המוח ש”מרגישים”. המונחים “Top Down Regulation או Bottom Up Regulation” מנסים לחדד את השאלה, איזה אזור חשוב יותר בטיפול. האם אזורי החשיבה של המוח הקידמי שולטים על אזורי הרגש והתיפקודים הפיזיולוגיים העמוקים, או להיפך. זה מאוד ברור, אומר פרופ’ גרינהאוס, שכדי להצליח בטיפול צריך לגייס את כל הכוחות של האדם ולמצוא את הדרך בה האדם הסובל מפעיל את כל יכולותיו לטובתו. טיפול פסיכולוגי מפעיל את המערכת החשיבתית והרגשית (Top Down Regulation ), והטיפול הביולוגי (תרופתי) מפעיל את המערכת הפיזיולוגית (Botom Up Regulation ), אומר פרופ’ גרינהאוס. טיפול בגרייה מגנטית, ממשיך גרינהאוס מפעיל את שתי המערכות.

הדרך הטובה להדגים את הנאמר הוא דרך תאור של מקרה, אומר פרופסור גרינהאוס. לאחרונה טיפלתי באישה בקליניקה שלי, בו שילבתי טכניקה מודרנית וביולוגית לחלוטין, הגרייה המגנטית המוחית בשילוב עם טיפול זוגי. מדובר באישה כבת 50, נשואה ואם ל 3 ילדים, שעובדת באופן מסודר הרבה שנים. היא התלוננה על תחושות דיכאון משמעותיות שמלוות אותה כמעט יום יום. למרות התיפקוד הסביר לדבריה, היא לא מרוצה מהחיים, כועסת מאוד בקלות ובמיוחד על בני משפחתה. היא מאוד פוחדת שהכעס יוביל אותה לתוקפנות פיזית כמו זריקת חפצים ואפילו פגיעה באנשים שמאוד אהובים לה. כדי לשלוט על הכעסים היא מרבה לאכול, משמינה, וחשה עוד יותר חסרת שליטה על התנהגותה. האכילה המוגזמת מתחילה מעגל שלילי עבורה, מעגל שכולל הרבה יותר דיכאון ואפילו מחשבות אובדניות. טיפולים תרופתיים ופסיכולוגים קודמים לא עזרו לה להתגבר על המצב הקליני המתסכל. אחרי שפרופ’ גרינהאוס איבחן אותה כסובלת מהפרעה דיכאונית בשם הפרעה דיסטימית (דיכאון ממושך אך כזה שלא משתק את התיפקוד) הוא המליץ לה לעבור סידרה של טיפולים בגרייה מגנטית. בזמן הטיפולים, שהובילו להתייצבות משמעותית במצבה, נעשה מאוד ברור שחלק מהדיכאון קשור לקונפליקט זוגי מורכב ומתמשך עם בעלה. פרופ’ גרינהאוס ממשיך ואומר, שהבסיס לחלק מאותם הקשיים הייתה קשורה לחוויות ילדות ונעורים הקשורות לפרידה וכעס. אותה חולה, ממשיך פרופ’ לאון גרינהאוס, לא היתה ערה לקשר הזה ולמעשה טיפולים פסיכולוגים שעברה בעבר לא הביאו אותה לתובנות בתחום. הטיפול בגרייה המגנטית “פתח” ערוצי הידברות פנימיים של אותה מטופלת, פתיחה שאיפשרה לה לעבוד בצורה יותר מועילה על נושאים מהותיים של החיים שלה, בטיפול הזוגי.

בתיאור הקצר של המקרה הזה אפשר לראות את החוזק של הטיפול המשולב, פסיכולוגי וביולוגי. הספרות המודרנית מביאה דוגמאות רבות של ההצלחה של טיפולים כאלו בהבראה או הקלה של סבל של חולים. המגוון של הטיפולים הפסיכולוגיים הוא מאוד רחב היום והחולה צריך לדעת למי הוא פונה לטיפול. במצבים שפרופ’ גרינהאוס מתאר מאוד חשוב שהעבודה תתבצע בין אנשי מקצוע שעובדים בצורה משותפת ועם תכנון משולב של הטיפול. כבר יותר מ 10 שנים שהבנתי, אומר פרופ’ גרינהאוס, שהטיפול המשולב- ביולוגי ופסיכולוגי, הוא הטיפול שמקדם את החולה באופן הכי יסודי. תובנה זו הביאה אותי להקים את מיינד קליניק-המרכז לטיפולים מתקדמים. במיינד קליניק אנו מיישמים את השיטות הכי מתקדמות של הטיפול התרופתי ושל הגרייה המוחית הטיפולית שאינה פולשנית (גרייה מגנטית עמוקה, הקסדה המגנטית, הטיפול החשמלי העדין של המוח, והנוירופידבק), ביחד עם שיטות של פסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית, טיפולים באורינטציה דינאמית, וטיפול זוגי בשיטת אימאגו. אני חושב, מסכם פרופ’ גרינהאוס, ששילוב כזה של טיפולים לא ניתן באף קליניקה פרטית בישראל.


קרא עוד : טיפול בתרופות פסיכיאטריות
קרא עוד : טיפול בחרדה

 

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן