vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > מאמרים בנושא פסיכותרפיה > הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים בזוגיות

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים בזוגיות

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שכיחה המאובחנת אצל כ-5% עד 7% מהילדים ובני הנוער, ובקרב המבוגרים שכיחותה עומדת על כ-3.5%. בעשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר המבוגרים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, אך רק אחד מתוך חמישה מבוגרים פונה לטיפול. הפרעות קשב וריכוז במבוגרים פוגעות באיכות החיים של אנשים רבים, והתסמינים המוכרים של ההפרעה פוגעים בתפקודי האדם ובמערכות היחסים הבינאישיות שלו, בדגש על זוגיות. חשוב לזכור כי זוגיות ארוכת טווח אינה מבוססת רק על אהבה, אינטימיות ותשוקה, היא תלויה בראש ובראשונה במערכת היחסים בין שני אנשים בוגרים וביכולת שלהם לעבוד כצוות, לנהל חיי שגרה ומשפחה ולהתמודד עם אתגרים שונים בחייהם. מחקרים חדשים בדקו כיצד מבוגרים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז מנהלים את הזוגיות שלהם, אילו תסמינים משפיעים על מערכות יחסים בין מבוגרים וכיצד ניתן לסייע לבני הזוג להתמודד עם תסמיני ומורכבות ההפרעה.

מהן ההשפעות המרכזיות של הפרעות קשב וריכוז בפן הזוגי

הפרעות אלו הן תופעה נוירו-פסיכיאטרית, לרוב הן נובעות כתוצאה מגנטיקה, ויש תסמינים מוכרים המאפשרים למומחים לאבחן את הבעיה ולהתאים טיפול. אם אדם מבוגר המנהל זוגיות סובל מהפרעות קשב וריכוז הוא עשוי להתקשות במערכת יחסים ארוכת טווח בגלל תסמינים כמו בעיות קשב, קשיי ריכוז, חיפוש תמידי אחר ריגושים, התפרצויות זעם, חוסר יכולת להתארגן, טעויות בביצוע פעולות פשוטות ויומיומיות, הימנעות ממטלות הדורשות ריכוז, הסחות דעת, מחשבות נודדות, קושי להתחיל ולסיים פרויקטים שונים ועוד. הפסיכולוג האמריקני הידוע רוברט סטרנברג טען כי זוגיות טובה מושפעת משלושה גורמים עיקריים: אינטימיות, תשוקה ומחויבות. מבוגרים הסובלים מהתופעה מתקשים לשמור על הגורמים החשובים והנחוצים לזוגיות טובה לאורך זמן, לכן בן או בת הזוג מתוסכלים מהמצב, עם הזמן מתפתחים כעסים בין בני הזוג והם נקלעים למעגל יחסים רעוע ושלילי. יחד עם זאת, אין צורך להתייאש ולהרים ידיים מאחר ויש פתרונות איכותיים לבעיה וניתן לסייע לזוגות מבוגרים שאחד מהם לפחות סובל מהפרעות קשב וריכוז.

סימפטומים התנהגותיים של הפרעות קשב וריכוז בפן הזוגי

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים משפיעות באופנים רבים על חיי האדם בכלל, ועל הזוגיות שלו בפרט. מבוגרים מתקשים להתמקד בפעולות שגרתיות ובביצוע משימות ועבודות יומיומיות, הם זקוקים לריגושים כל הזמן לכן במצבים מסוימים הם מחפשים את הריגושים מחוץ לזוגיות וכך הם מזניחים את בן/בת הזוג ושאר בני המשפחה. הסימפטומים העיקריים בפן הזוגי הם:

  • קושי בניהול זמן הגורר לא פעם ויכוחים ויוצר מתח בין בני הזוג.
  • קושי להקשיב לבן הזוג האחר והתפרצות לדבריו.
  • חוסר תיאום בשעות הפעילות של בני הזוג היוצר מתח וגורם להפרעה למנוחת בן הזוג שהולך לישון מוקדם.
  • מחשבות נודדות הגורמות למתח רב ולאי הבנה בזוגיות.
  • נטייה לאבד עניין ביחסי מין.
  • חיפוש ריגושים מחוץ לבית ולזוגיות.
  • בידוד חברתי הגורם למתח בזוגיות.
  • מצבי רוח משתנים.
  • האשמה עצמית, שנאה עצמית ודימוי עצמי נמוך.
  • נטייה להתעצבן מהר ובאופן מוגזם.
  • מחשבות שליליות.
  • קושי בהשהיית תגובה, אימפולסיביות והתפרצויות זעם פתאומיות.
  • קושי בתפקוד חברתי כאשר מגיעים חברים וקרובי משפחה לביקור או בזמן אירוח.

בני הזוג של מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז מתמודדים עם זוגיות מורכבת ולא מעט מתח וקשיים בחיים המשותפים. קשה לחיות לצדו של אדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז, לדוגמה בן/בת הזוג עשוי לסבול מחוסר רצון של בן הזוג עם הפרעת קשב וריכוז לצאת לבילוי משותף, לעבוד על האינטימיות, לנהל יחסים מיניים תקינים ומהנים לאורך זמן, לגדל יחד את הילדים, לבצע פעולות שגרתיות יחד, ובמצבי לחץ מתגלים לא מעט קשיים בזוגיות. בנוסף, חוסר היכולת להתמודד עם שעמום, החיפוש התמידי אחר ריגושים והמחשבות הנודדות, כל אלו ועוד משפיעים לרעה על הזוגיות, והתוצאה לרוב היא תסכול רב, כעס עצום ורגשות אשמה.

לא צריך לוותר – יש טיפולים מצוינים

הטיפול המומלץ כיום למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז הוא טיפול משולב הכולל פסיכותרפיה ותרופות. הטיפול התרופתי נועד לשפר את היכולות התפקודיות של המבוגר המאובחן בהפרעות קשב וריכוז, והטיפול הפסיכותרפי נועד לסייע לאדם ולשפר את איכות חייו, ובפן הזוגי הטיפול המקצועי מפחית מתחים, יוצר תקשורת פתוחה ובריאה בין בני הזוג ומאפשר להם להתמודד טוב יותר עם הסיטואציה. חשוב לציין כי מודעות ואבחון מקצועי של הפרעות קשב וריכוז מהווים את השלב הראשון בהתמודדות נכונה עם הבעיה ותסמיניה. לאחר אבחון הנעשה על ידי פסיכיאטר מנוסה שוללים מצבים נפשיים אחרים העשויים לגרום לעצבנות יתר, למתח, לחרדה ולדיכאון, ומתאימים טיפול משולב וממוקד בהפרעה, תוך התייחסות לבעיות שנוצרו בזוגיות. בן הזוג יכול להשתתף בשיחות עם הפסיכיאטר, כך בני הזוג יכולים לאתר ולמצוא פתרונות משותפים לבעיות הזוגיות שלהם, לגלות סובלנות זה כלפי האחר, ליזום פעילויות שוברות שגרה לשיפור מערכת היחסים, כולל היחסים המיניים והאינטימיים, להפחית מתח בבית, לשפר משמעותית את התקשורת ולתפקד טוב יותר יחדיו.  

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן