vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > מאמרים בנושא פסיכותרפיה > מה הוא טיפול פסיכיאטרי און ליין

מה הוא טיפול פסיכיאטרי און ליין

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

העולם הטכנולוגי מתפתח בקצב מהיר ביותר. התקשורת דרך מערכת האינטרנט פותחת אפשרויות רבות בתחומים רחבים של החיים ולמעשה משפיעה על איך שהאדם מתנהל: מהזמנת אוכל מרשתות מזון, לקבלת עיתונים דיגיטליים, להזמנת כרטיסים לאירועים רבים, ועוד. הרפואה און ליין, או הרפואה האלקטרונית משנה – ותשנה עוד יותר- את הדרך באמצעותה רופאים מתקשרים עם מטופלים והאופן בו הרפואה מתנהלת. כבר מספר שנים שצוותי רפואה יכולים להתייעץ על ניתוחים שהם מבצעים עם צוותים במקומות אחרים בעולם ואפילו לבצע פעולות רפואיות דרך הפעלת רובוטים מרחוק.

אנו מתבשרים שההתפתחויות הטכנולוגיות עומדות לגדול באופן חד עם הכניסה של הרשת האלקטרונית בשם G-5  שהיא מהירה הרבה יותר, ומסוגלת להעביר כמויות אינפורמציה רבות יותר מהרשת הנוכחית. עם השדרוג הזה השימוש ברפואה און ליין יתחזק עוד יותר.

אם כך כדאי לדעת מה הן האפשרויות של הפסיכיאטריה און ליין עבור המטופלים הפסיכיאטרים?    

הטיפול און ליין מתבצע בעזרת מחשב או טלפון חכם ותוכנות ייעודיות כגון זום, סקייפ, ווטסאפ, ופייס טיים בטלפון, המאפשרות לקיים שיחה טיפולית בווידיאו, בזמן אמת ובאיכות גבוהה. בפגישה און ליין רואים זה את זה ואפשר לנהל שיחה למשך הזמן שנדרש. דרך המפגש המקוון המטפל מקשיב למטופל, מתרשם ממצבו הרגשי והקליני ואף יכול ליצור קשר טיפולי תומך עמו.

בפגישה אן ליין, פסיכיאטר יכול לבצע הערכות פסיכיאטריות ,מעקב קליני, הערכה של התגובות לטיפול וגם להתחיל או להמשיך בטיפול פסיכותרפי (כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול רגשי אחר). הטכנולוגיה העכשווית מאפשרת להקים מין “חדר טיפולים או חדר הרצאות מקוון” בו ניתן לקיים טיפולים קבוצתיים או משפחתיים (כאשר המשתתפים יכולים להימצא אפילו במדינות שונות). התפתחות זאת מאפשרת אופציות של טיפול קבוצתי ברשת וכן סדנאות פסיכו-חינוכיות בתחום של הבריאות הנפשית.  לפני מספר שבועות רואיינתי על ידי עובדת בריאות הנפש שחיה באקוודור בנושאים הקשורים למגפת הקורונה והשפעתה על בריאות הנפש. באותו מפגש מקוון השתתפו בו זמנית מעל 780 מטפלים במדינות שונות בדרום וצפון אמריקה.

האפשרות להתקשר דרך רשת האינטרנט גורמת לכך שהמיקום הפיזי של המטפל או של המטופל נעשה פחות רלוונטי. אפשר לבצע טיפולים בערים ובמדינות שונות. האינטרנט מאפשר חיבור כמעט מידי גם למיקומים שעד לפני מספר שנים היה קשה לדמיין שהחיבור אפשרי. אתן כאן דוגמה אישית של משפחתי. לפני מספר שנים הבת שלי טיילה בנפאל והייתה בבסיסו של ההר הכי גבוה בעולם-האוורסט. הבת השנייה שלי הייתה במדריד שבספרד, ואני הייתי בישיבה בחדרה. עשינו חיבור דרך ווידיאו וניהלנו שיחה כאילו אנחנו בקרבה ממשית זה לזה. לא רק שיחה רגילה, אלא שיחת ווידיאו.  יכולתי לראות אה הסביבה של האוורסט ואת הבניינים של מדריד. זו הייתה חוויה מדהימה.

אפשרויות הטיפול בפסיכיאטריה התרחבו והטיפול הנפשי ברשת נראה זמין מתמיד ואף יש לו יתרונות רבים.

האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי מציין מספר יתרונות של הטיפול און ליין:

  1. גורם לטיפול להיות נגיש למרות הריחוק מהמטפל. הטיפול און לין מאפשר גישה מידית ונוחה למטופל.
  2. מאפשר למטופלים שמתגוררים רחוק מהקליניקה להישאר בקשר טיפולי שוטף.
  3. מביא את הטיפול למגורים של המטופל
  4. מאפשר לכלול מלווים או בני זוג של המטופל בשיחת הווידיאו
  5. מקטין את הצורך בביקורים לחדרי מיון
  6. מאפשר המשכיות הטיפול
  7. מקטין את הזמן שהמטופל צריך להקדיש להגעה פיזית  לקליניקה וגם את הזמן שהמטופל צריך לקחת מזמן העבודה כדי להגיע לטיפול ולחזור.
  8. מקטין את הסטיגמה של הטיפול הנפשי

מטופלים מציינים שהתגובה הראשוניות לטיפול און ליין יכולה להיות של אי נוחות מסוימת. בהמשך מתרגלים לדבר דרך המסך, המחשב, או הטלפון החכם. הניסיון מראה שגם המטופלים וגם המטפלים מתרגלים ומרגישים נינוחים עם השיטה און ליין. השיחה הקלינית מהבית מעודדת פתיחות ודיון על קשיים אישיים. אין ספק שעם חלוף הזמן השימוש בשיטת הטיפול און ליין תגדל.

האם יש הוכחות שהטיפול און ליין יעיל?

יש הוכחות שמטופלים ומטפלים גם יחד מרוצים מהתוצאות של הטיפול און ליין. ההשוואות בין טיפול און ליין וטיפול במרפאה מראות שבפסיכיאטריה איכות האבחון הקליני והמעקב הם זהים בין ביקורים פנים מול פנים וביקורים און ליין.

מימד הגיל אינו ממש משפיע על יעילות הטיפול און ליין. ייתכן שאנשים מבוגרים עם ידיעות מועטות בנושא שימוש בתוכנות מחשב ,יצטרכו הדרכה בניהול המערכת, אבל עזרה של קרובים צעירים יותר יכול לסייע בהכרות עם התוכנה. זכור לי היטב מטופלת בת 80 שסיפרה לי בהתלהבות איך היא למדה להשתמש בדואר האלקטרוני ואיך צרפה את קבוצת החברים הקרובים אליה . 

האם קיימות צורות שונות של טיפול און ליין?

השימושים של הפסיכיאטריה או הפסיכולוגיה און ליין הם כאמור רבים. כבר ציינו את המעקב הרפואי המגוון שניתן לעשות. בנוסף גם הטיפול הרגשי יכול להתקיים און ליין. המשכם של טיפולים אישיים, זוגיים, ומשפחתיים הינו דבר מקובל היום. התפתחות טכנולוגית מעניינת הינה התוכנה זום שדרכה אפשר להזמין מספר יחסית גדול של משתתפים. הדבר מאפשר לפתח שיטות שונות של טיפול קבוצתי, תמיכתי, או פסיכו-חינוכי. מטפל, אחרי הסכמה של המטופלים, יכול לקיים שיחה קבוצתית טיפולית, או עובד בריאות יכול לקיים שיחות קבוצתיות של הדרכה, תרגול של טיפול CBT  קבוצתי, תמיכה באותות משבר, ועוד.

טיפול און ליין פסיכיאטרי במצבים של חוסר איזון נפשי.

הטיפול און ליין מאפשר גישה כמעט מידית ובלתי אמצעית למטפל במצבים של חוסר איזון נפשי. הטיפול און ליין חוסך המתנות ממושכות בחדרי מיון ואף יכול למנוע אשפוזים. הטיפול המכוון מונע גם נסיעות ארוכות ומקצר את הזמן לתחילת טיפול תרופתי חיוני. אפשרות זאת חשובה במיוחד בתקופה של מגפת הקורונה, זמן שמאתגר יותר להשיג שרות ולצאת מהבית. משרד הבריאות הרחיב לאחרונה את האפשרויות של הטיפול און ליין ואף אפשר לבתי המרקחת לכבד מרשמים ברופאת מומחים בדרך מקוונת בתקופות הקורונה. צריך לדעת שהטיפול און ליין הוא לא חלופה של חדרי מיון בבתי חולים או של שרותי רווחה אחרים במיקרים של אובדנות פעילה או מצב נפשי מסוכן אחר.   

טיפול און ליין בתקופה הקורונה.

מגפת הקורונה מעלה סוגיות רבות בתחום של הטיפול הפסיכיאטרי און ליין. ברוב המדינות בעולם מתקיים נוהל של ריחוק חברתי, בידוד והישארות בבית כדרך למנוע את התפשטות המחלה. האוכלוסיה ומטופלים פסיכיאטרים בפרט סובלים מהבידוד החברתי והמשפחתי ומהקושי והשיבוש של המשכיות הטיפול. הטיפול הפסיכיאטרי און ליין מאפשר להתגבר על הקשיים של התקופה.

מה הם המגבלות של הטיפול הפסיכיאטרי און ליין?

שאלות אתיות של שמירה על החיסיון הרפואי וביטחון המידע המועבר און ליין מחייבות התייחסות. המטופל צריך להסכים, לפעמים גם בכתב, לשיחות און ליין. על המטפל לשמור על הסודיות הרפואית ועל הרישום ותיעוד של השיחות. אסור להקליט או לצלם שיחות ללא ידיעה והסכמה בכתב של המטופל. בתחילת השימוש בטיפול און ליין חברות טכנולוגיות מסוימות היו חשופות יותר לפריצות ברשת. המצב היום השתפר מאוד ושיטות הצפנה הוכנסו לרוב הרשתות האלקטרוניות.  כפי שציינתי קודם, על המטפל לדעת שלא כל המטופלים מתאימים לטיפול און ליין. חולים במצב פסיכוטי חריף או עם אובדנות פעילה חייבים להיות מופנים למסגרת מתאימה יותר למצב הקליני. הפסיכיאטר שמטפל און ליין מתייחס למגבלות הללו ופועל לפי ההנחיות שמשרד הבריאות מפרסם מעת לעת.

  

לסיכום

ההתמודדות עם המגפה העולמית של הקורונה הובילה לשינויים רבים בהתנהגות האוכלוסייה. הרבה נכתב על ההתייחסות למצב הנוכחי וגם על “היום שאחרי הקורונה”.  למעשה לא יודעים מתי המגפה תפוג. אפידמיולוגים מדברים על גלים נוספים של המגפה. גלים שיכולים להיות קלים יותר או עוצמתיים יותר. החורף של שנת 2020-2021 יהיה כנראה מבחן לאוכלוסיות העולם.

הפסיכיאטריה און ליין מצליחה להביא טיפול נפשי גם בתקופה מטלטלת זאת. האופציה של טיפול און ליין מבטיחה את הרצף הטיפולי בפסיכיאטריה וכך את אופטימיזציה של הטיפול הנפשי.

כדאי לקרוא: המסע של פרופסור לאון גרינהאוס בעולם הפסיכיאטריה.

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן