עמוד הבית > מאמרים בנושא חרדה > טיפול בהתקפי חרדה

 

טיפול בהתקפי חרדה

קצב דפיקות הלב עולה בצורה חדה, לעיתים עד לכאב ממשי בחזה. הזעה מוגברת מבלי שביצעת כל פעילות גופנית בדקות האחרונות. תחושה של לחץ ומצוקה, לעיתים עד כדי בכי. כל אלה מסמנים מצב של חרדה. הסיבות לתחושה זו יכולות להיות שונות – החל מלחץ רגעי או מתמשך מהעבודה, משינויים במערכת היחסים או משהות בקרב מספר רב של אנשים. לעיתים התקפי חרדה מופיעים תדיר ומשפיעים בצורה משמעותית על חיי היום יום, עד לרמה של הפרעה לאורח החיים התקין. נשימות עמוקות אינן עוזרות, ואתה מבין שהגיע הזמן לקבל עזרה ולטפל בנושא. מעבר לטיפול תרופתי, קיימות דרכים נוספות לטיפול בהתקפי חרדה בצורה אחרת. נסקור בקצרה כמה מהן.

 

טיפול בהתקפי חרדה ע”י דרכים אלטרנטיביות

פסיכותרפיה

לימודי פסיכותרפיה מתמקדים במספר גישות שונות, העוסקות הן בשינוי הגישה ותפישת המציאות המובילה להתקפי חרדה, והן בשינוי נקודתי של ההתנהגות לפני התקפי חרדה ובזמן אותם התקפים, על מנת למזער את הסימפטומים המופיעים בזמן התקף שכזה.

 

טיפול התנהגותי קוגניטיבי – CBT

טיפול קוגניטיבי – הבנה של מקור החרדה תוך ניתוח הסיטואציות המובילות, ומתן ביטוי למחשבות ולתחושות העולות בסיטואציות אלה. הטיפול מתבסס על ההנחה כי שינוי הגישה כלפי הסיטואציה ימתן את תחושת החרדה העולה בעקבותיה.

טיפול התנהגותי  – חלק זה בטיפול מתבסס על ההנחה כי דפוסי התנהגות חוזרים הם תוצאה של למידה, וכי ניתן לשנות את ההתנהגות על ידי אימון המוח והתנייתו להגיב בצורה שונה לסיטואציה דומה. פן זה מתייחס פחות לסיבות בעטיין מופיעים הסימפטומים של החרדה ויותר בשינוי עתידי שלהם עד להכחדתן כליל.

 

טיפול באמצעות אמנות

השימוש באמנויות בלימודי הפסיכותרפיה מאפשר למטפל להשתמש בכלים שונים על מנת להציף רגשות ותחושות וכן זיכרונות וחוויות שונים – הן מודעות והן אלה שנשארו בתת-מודע. כמו כן, השימוש בהן מאפשר למטופל לבנות את הקשר עם המטפל במרחב בו הוא חש מוגן, דבר המסייע ליכולת להיחשף ולגלות בסיוע את התהליכים הנפשיים המובילים להתנהגות החרדתית. בין הביטויים האמנותיים השונים ניתן למצוא אמנות חזותית כמו ציור ופיסול, טיפול בהתקפי חרדה בעזרת בתנועה או בריקוד, טיפול בדרמה, טיפול במוזיקה ובשירה ואף טיפול באמצעות קריאה וכתיבה.

 

שינויים בתזונה ובאורח החיים

בנוסף לטיפולים השונים, גם שינויים באורח החיים מסייעים להתגבר על התקפי חרדה. בין הגורמים המסייעים ניתן למנות:

תרגול מדיטציה ויוגה

ביצוע פעילות גופנית

שתיית תה קמומיל ותה ירוק

טיול בטבע

מסאז’ ועיסוי השרירים

שימוש במוצרים המכילים לבנדר או בניחוח לבנדר

טיפול באמצעות אומגה 3

טיפול בתוסף מגנזיום

טיפול באמצעות חומצת גמא

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      שינוי גודל פונט
      ניגודיות