vhjgfhgfh

 

מחשבות טורדניות

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

החיים המודרניים מלאים ברגעים של סטרס ומתח שיכולים להוביל לדאגות רבות ומטרידות. דאגות אלו יכולות לתפוס חלק ניכר מהיום של האדם ולפעמים הופכות גם למחשבות טורדניות אובססיביות. במציאות הקלינית אנו פוגשים מחשבות טורדניות בעיקר בתסמונת אובססיבית קומפולסיבית- OCD ובדיכאון.

בתסמונת OCD האדם חש מחשבות עם תוכן לא הגיוני שמעוררות חרדה רבה. חרדה זאת גורמת לצורך בנטרול שלה על ידי פעולה מחשבתית או מעשית. לדוגמא, ב OCD האדם יכול להרגיש שידיו לא מספיק נקיות למרות שכבר רחץ אותם מספר פעמים וכדי לנטרל את החרדה שמתעוררת הוא חייב לרחוץ שוב ושוב את ידיו. בדיכאון, המחשבות הטורדניות נקראות רומינציות המאופיינות בחזרה של מחשבות טורדניות סביב נושאים כמו טעויות אישיות של החיים, פגיעות רגשיות, אשמה, כישלון, ומחשבות על מוות או של התאבדות.

מה הם התסמינים של מחשבות טורדניות אובססיביות?

נשים וגברים כאחד מתמודדים מידי פעם עם מחשבות מטרידות הנוגעות לחיי היומיום כדוגמת “האם סגרתי את ברז הגז לפני היציאה מהבית”, “האם נעלתי את דלת הכניסה לדירה או את הרכב” וכדומה. לעתים הם מתמודדים גם עם מחשבות הנוגעות להתלבטויות חשובות בחיים כמו “האם בן או בת הזוג הוא האדם הנכון עבורי”, “האם כדאי לחפש עבודה חדשה” וכו’.

מחשבות מסוג זה בדרך כלל דועכות מעצמן, לעומת מחשבות טורדניות הקשורות להפרעה טורדנית כפייתית (OCD) שהן שונות ומהוות אתגר עבור המטופל. קשה להשתחרר מהן, והן עשויות לעורר חרדה ולגרום להתנהגויות כפייתיות.

למחשבות טורדניות יש תסמינים אובססיביים וכפייתיים כאחד. התסמינים האובססיביים הם מחשבות, דימויים ורעיונות חוזרים ונשנים, עיקשים ולא רצויים, שאין בהם היגיון. האובססיות מטרידות את האדם כאשר הוא מנסה לחשוב על דברים אחרים או לבצע משהו אחר. בדרך כלל האובססיות יהיו קשורות לנושא מסוים כגון:

  • פחד מזיהום או להידבק ממחלות דרך מגע של חפצים שאחרים נגעו בהם, לרבות פחד מלחיצת יד
  • צורך בלתי נשלט לסדר וסימטריה
  • מחשבות ודימויים הקשורים במין, לרבות מחשבות מיניות לא ראויות
  • דחפים תוקפניים, לדוגמה דחף לפגיעה באחר, כמו בקשישים או בילדים, דחף לתקיפה אלימה, דימויים של פגיעה באדם קרוב או פגיעה עצמית. האדם מזהה שאלו מחשבות מטרידות ולא ממש רצון לפעולה אלימה כלשהי
  • מחשבות ניאוף וחילול הקודש, לדוגמה מחשבות מיניות הקשורות לאלוהים ולדמויות של קדושים
  • דחף בלתי נשלט לצעוק, להתעלל, להעניש באלימות, לומר דברים חצופים או גסים וכו’
  • ספק לגבי נעילת דלת, סגירת ברז גז, כיבוי התנור וכד’
  • דחף לבצע מריטת שיער עד כדי גרימת קרחות ודחף להתגרד עד כדי פגיעות בעור

בעקבות המחשבות הטורדניות הסובל מהפרעת OCD יכול לפתח גם טקסים המיועדים להתגבר על החרדה שהמחשבה המטרידה מעוררת. אלו דוגמאות של טקסים של הפרעת OCD:

  • התנהגויות חוזרות ונשנות עקב דחף בלתי נשלט, למשל רחיצת ידיים כפייתית עד למצב של פצעים והתקלפות העור
  • צורך בהקפדה מוגזמת על סדר וניקיון
  • ביצוע פעולות לפי סדר מסוים ממנו לא ניתן לסטות
  • בדיקת דלתות כפייתית כדי לוודא שהדלת נעולה/סגורה
  • ספירות מרובות של צעדים, של כסף, של חפצים, ועוד. לדוגמה ספירת צעדים בזמן ההליכה ברחוב

איך להתגבר על מחשבות טורדניות?

ההתמודדות עם מחשבות טורדניות לוקח כוח רב מהאדם. כאשר המחשבות הטורדניות מופיעות בתדירות גבוהה ובעוצמה רבה, הפגיעה התפקודית ופגיעה באיכות החיים יכולים להיות ניכרים. חשיבת היתר הניתנת למחשבות, עלולה להביא לתחושות קשות כמו חוסר אונים, מחשבות פולשניות מטרידות בנושאים מסוימים כמו מוסר, מין, חשש מאובדן הזהות העצמית ועוד. כאשר המחשבות המטרידות מגיעות לרמה קלינית ומאובחנים תסמונות של דיכאון או של OCD יש לשקול טיפול ספציפי לתופעות הקליניות.

  • טיפול פסיכולוגי.
    טיפול ב OCD: הטיפול הפסיכולוגי המקובל יותר היום הינו הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, גם בדיכאון וגם בOCD. במקרים מסוימים, מעבר לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, מומלץ לשלב גם טיפול תרופתי, תוך התייעצות עם פסיכיאטר, ובהתאם לצורך משלבים שיטות טיפול נוספות.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ב OCD מתמקד בזיהוי של המחשבות הטורדניות והתמודדות עם הטקסים ההתנהגותיים המלווים אותם. במהלך הטיפול ב – CBT המטופל מתייחס לכל המחשבות הטורדניות ומפתח שיטות התמודדות שמתנגדות לטקסים הכפייתיים. הטיפול כולל יומן מעקב אחר המחשבות הטורדניות כדי להגביר את המודעות ולהימנע מהן לפני הופעתן, לכן משלבים בטיפול גם טכניקות שונות להרגעה עצמית.
  • טיפול בדיכאון: בדיכאון לעומת זאת, הטיפול מתמקד במחשבות הטורדניות (בדיכאון הן נקראות רומינציות או מחשבות אוטומטיות) הקשורות לאשמה, לחוסר תקווה, לקשיי התפקוד, למצב הרוח הירוד ולשיתוק ההתנהגותי. גם בטיפול של דיכאון הCBT משתמש בשאלוני הערכה ותכנון פעולות במהלך היום. המטופל לומד לזהות את המחשבות האוטומטיות של הדיכאון (מחשבות טורדניות) ולפתח מחשבות אלטרנטיביות המסייעות לו להקטין את תחושות הדיכאון ולהרחיב את תחומי העניין והפעילות (כולל חזרה לעבודה).
  • טיפול פסיכותרפי אחר הנמצא בשימוש במצבי של מחשבות טורדניות הינו הטיפול הדינמי רגשי. טיפול זה מנסה להבין את המקור הפסיכולוגי של המחשבות הטורדניות (שלעיתים קרובות קשורות לחוויות טראומטיות של החיים) ולשחרר בעזרת הבנה עמוקה יותר של הפסיכולוגיה האישית את החסימות הרגשיות המובילות להופעה של המחשבות המטרידות.
  • הטיפול התרופתי מסייע למטופל להשתלט על המחשבות הטורדניות וההתנהגויות האובססיביות והכפייתיות או על הדיכאון הנובע מהן. הטיפול התרופתי הראשוני של התסמונת של OCD ו ושל הדיכאון הקליני מתבסס על תרופות מקבוצת ה SSRI הפועלות על הקליטה החוזרת של סרוטונין במוח. לקבוצה זאת תרופות כמו ציפרלקס, לוסטרל, סרוקסט, פריזמה, פבוקסיל ו ציפרמיל. לתרופות אלו השפעה קלינית מרשימה. מומלץ להיות במעקב פסיכיאטרי תקופתי בזמן קבלת טיפול תרופתי.
  • הטיפול ב TMS (גרייה מגנטית למוח): בנוסף לטיפולים הפסיכולוגיים או התרופתיים אפשר לשקול טיפול בגרייה מגנטית עמוקה למוח (Deep TMS). מדובר בטיפול חדשני המבוסס על מכשיר שיוצר גלים מגנטים בתדירות גבוה. גלים אלו חודרים למוח כמעט ללא כאב ומפעילים מערכות שונות של תאי מוח. הטיפול הוכח כיעיל ב OCD ובדיכאון.
  • מיינדפולנס – ניתן לשלב טיפול בגישה זו המשלבת בין שיטות הטיפול מהמערב לבין עקרונות מיוחדים מהבודהיזם. הטיפול נועד לאפשר לאדם לזהות את המחשבות הטרדניות, להתבונן בהן ללא שיפוטיות ולפתח יכולות להתמודד עם המחשבות ולשאת בכאב, אם קיים.

מה הסיבות להתפתחות מחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות עלולות להופיע אצל כל אדם, במיוחד במצבי משבר, מצבי לחץ ומתח שונים, או בגלל בושה, כאשר המחשבה הטורדנית מוקצנת ואינה רציונלית. לפי ד”ר אהרון בק שפיתח את שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, דפוסי החשיבה הטורדניים מתפתחים כבר בילדות עקב למידה של התניות התנהגותיות.

ישנם גורמים ידועים העלולים לגרום להופעתן של המחשבות הטורדניות כמו דיכאון לאחר לידה, מצבי דיכאון קליני, חרדה, תסמונת פוסט טראומה (PTSD). אם המחשבות הטורדניות מהוות חלק מ-OCD, יש תיאוריות שונות לגבי הגורמים להתפתחות הבעיה.

יש חוקרים הטוענים כי המחשבות הטורדניות הן תוצאה משינוי כימי בתפקודי המוח, למשל רמה נמוכה של סרוטונין. חוקרים אחרים טוענים כי המקור לתופעה הוא גנטי, ויש חוקרים המאמינים כי המחשבה הטורדנית נובעת מהתנהגויות הנרכשות במשך החיים. קיימת אף סברה כי מחשבות טורדניות אצל ילדים יכולות להתפתח בגלל זיהום של חיידקי סטרפטוקוקוס בגרון, אך סברה זאת מבוססת על מחקרים הנחשבים לשנויים במחלוקת.

דרכי התמודדות עצמית

מחשבות טורדניות הן תופעה נפוצה ומוכרת הפוגעת ברבים ומשפיעה על איכות חייהם. מעבר לטיפול על ידי אנשי המקצוע, יש דרכים יעילות להתמודדות עצמית עם המחשבות הטורדניות. לפיכך, כדאי ללמוד טכניקות להתמודדות עצמית עם התופעה, למשל:

  • תיעוד מחשבות מאפשר זיהוי מחשבות מטרידות ויתכן אף את מקורם
  • להוסיף לתיעוד המחשבות הערכה עד כמה מחשבות אלו מציאותיות ומשקפות בעיה אמיתית של האדם
  • להיעזר בהקלטת מחשבות טורדניות לשם בדיקת משקלם המציאותי בחיים של האדם
  • תרגול טכניקות הרפיה והרגעה עצמית.

לסיכום, מחשבות טורדניות פוגעות באיכות החיים ומהוות מטרד משמעותי. מומלץ לפנות לטיפול מקצועי כדי להתמודד עם המחשבות הטורדניות ולשפר את איכות החיים.

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס