vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > OCD מאמרים בנושא הפרעה טורדנית כפייתית > הפרעה טורדנית כפייתית ביחסים – ROCD

הפרעה טורדנית כפייתית ביחסים – ROCD

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

בשנים האחרונות ניתנת תשומת לב רבה להפרעה טורדנית כפייתית ביחסים (ROCD) ולא מעט מחקרים פורסמו בנושא זה. אנשים הסובלים מ-ROCD מתקשים לתפקד במערכות יחסים והם עלולים לסבול ממחשבות טורדניות וכפייתיות ולשאול את עצמם ללא הרף האם בן או בת הזוג באמת אוהב אותם, האם הם אוהבים את בני הזוג שלהם, האם מערכת היחסים האינטימית מתאימה להם עם בן/בת הזוג ולעיתים הם עוסקים בכפייתיות במגרעותיו של בן או בת הזוג.
למעשה, ROCD היא OCD של מערכות יחסים, התופעה נפוצה יחסית בקרב אנשים בגילים השונים, ולא מעט זוגות סובלים מהבעיה ונקלעים למשברים קשים וחמורים בזוגיות.


הסבר על התופעה ומה זה rocd

בכל מערכת יחסים זוגית עולות מחשבות, שאלות ותהיות לגבי בן או בת הזוג, הדבר נחשב לטבעי ומהווה חלק מהתפתחות מערכת היחסים בין בני הזוג. כאשר אחד מבני הזוג סובל מהפרעה טורדנית כפייתית ביחסים (ROCD) המחשבות שעולות במוחו הופכות לאובססיביות ולבלתי רצוניות, ולמעשה האובססיות כופות את עצמן על האדם. המחשבות האובססיביות הן פולשניות, מגבילות את האדם ועשיות להיות כרוניות. לרוב יש טריגרים וגירויים המעוררים את האובססיות. לדוגמה השוואת בן או בת הזוג לגברים אחרים או נשים אחרות שנתקלים בהם. האדם הסובל מ ROCD –מתקשה לשלוט על המחשבות ובאופן אובססיבי מעלה מחשבות טורדניות וכפייתיות בנוגע לבחירת בן או בת הזוג, ותחושת החמצה על פשרות בזוגיות.
הפרעה טורדנית כפייתית ביחסים מתאפיינת גם בעיסוק יתר במגרעות ובחסרונות של בן או בת הזוג, התעלמות מהיתרונות של בני הזוג, התעסקות כפייתית במראה בני הזוג והשוואה בלתי פוסקת לאחרים וכו’.

מהם הגורמים להפרעה טורדנית כפייתית ביחסים?

המחקרים החדשים בנושא ROCD שינו את ההתייחסות להפרעה השכיחה, וכיום החוקרים טוענים כי ההפרעה נגרמת בגלל שילוב של גורמים ביולוגיים וביוכימיים עם גורמים פסיכולוגים וסביבתיים. ידוע כי הפרעה כפייתית, ללא קשר לאובססיות מהם סובלים, עשויה לנבוע עקב הולכה איטית של הסרוטונין במוח, אך במצב של הפרעה כפייתית ביחסים יש משקל רב לדימוי העצמי של האדם ולזוגיות שלו.
רוב האנשים המאובחנים עם ROCD סובלים מחרדה גבוהה לנטישה על ידי בני הזוג, מפרפקציוניזם בלתי נשלט, מנוקשות במערכת היחסים שיכולה לבוא לידי ביטוי בשליטה בבן או בבת הזוג, בסדר וניקיון כפייתי, במחשבות של הכול או לא כלום וכדומה.


דרכי טיפול ב ROCD

פרופסור לאון גרינהאוס ממליץ על טיפול משולב המבוסס על תרופות המעכבות ספיגה חוזרת של סרוטונין במוח, בדרך כלל תרופות ממשפחת SSRI כמו פרוזק, לוסטרל וציפרלקס, בשילוב טיפול פסיכולוגי שיחתי בגישת ה-CBT, כלומר טיפול התנהגותי – קוגניטיבי.
במהלך הטיפול מתמקדים בין היתר בהקניית כלים לשינוי תפיסתי ולמעבר מנוקשות מחשבתית לתפיסות גמישות יותר. הגמשת החשיבה חשובה מאוד בטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית ביחסים ובנוסף ניתן דגש לפסיכולוגיה החיובית, כלומר במקום מחשבות ותחושות כמו החמצה מתמדת או אשליה שאם הנסיבות הסביבתיות ישתנו המצב ישתפר, הטיפול מפתח חשיבה המתאימה למערכת יחסים בין בני הזוג ובמקום להתמקד בפרטים ובמגרעות של בן הזוג משנים גישה וחושבים עליו באופן חיובי, מבלי להשוותו כל הזמן לאנשים אחרים.

דוגמאות למקרים של הפרעה טורדנית כפייתית ביחסים (ROCD)

פרופסור לאון גרינהאוס מציג בפנינו מספר מקרים בהם הוא טיפל לאחרונה, אלו דוגמאות המציגות כיצד הפרעה טורדנית כפייתית ביחסים באה לידי ביטוי ומה הטיפול שסייע לזוגות שחוו משבר עמוק ביחסים הזוגיים עקב התופעה.

מקרה ראשון:

אישה בת 65, נשואה ואם ל-3 ילדים הגיעה לקליניקה לצורך טיפול בתסמונת OCD ודיכאון. האבחון בקליניקה גילה כי היא סובלת משילוב של תסמונת של OCD ודיכאון, כאשר ה-OCD החל אצלה בגיל 32 והוא מופיע כספקות לגבי הקשר של בעלה אליה. המטופלת העידה כי יש לה מחשבות שבעלה יעזוב אותה, שהוא לא ממש אוהב אותה, שהיא תישאר לבדה, והיא סבלה מתחושות לא טובות הנוגעות ליחסים והעלתה עוד שאלות בתחום שהציפו אותה וגרמו לה לחרדה רבה.
המטופלת סיפרה כי מרגישה חייבת לשאול את בעלה האם יש אמת במחשבות אלו, הוא חוזר ומחזק אותה, המשפטים שלו מרגיעים אותה למשך מספר דקות, ושוב הספק עולה בעצמה והיא חשה חרדה רבה. המטופלת האמינה למחשבות למרות שבעלה טען שאין בהן אמת ושהוא לא מעלה על דעתו לפרק את הזוגיות. היא החלה טיפול תרופתי נגד מחשבות OCD ודיכאון. טופלה למשך שנים רבות עם גלים חוזרים של המחלה כל 5-3 שנים. לבסוף, היא פנתה לקליניקה של לאון גרינהאוס לאחר שהגל האחרון של מחשבות ותסמיני ה-OCD נמשך כבר מעל שנתיים וכל השינויים התרופתיים לא עזרו למצב. בקליניקה שלי ניסיתי מספר טיפולים כולל טיפולים מתקדמים עם הצלחה. היא כבר שנתיים ללא מחשבות OCD, ובעזרת כלים ומיומנויות שהיא קיבלה במהלך הטיפול היא מצליחה להתגבר על מחשבות OCD העולות מידי פעם וזאת בעזרת טכניקות CBT.

מקרה שני:

זוג פנה לטיפול שיחתי עקב משבר ביחסים הזוגיים. בני הזוג העידו על כך שהם נשואים כבר 15 שנה. הזוגיות החלה כאשר האישה הייתה בת 19 ובעלה היה בן 23. כאשר הם הגיעו לטיפול אצלי הם היו בני 33 ו-37 בהתאמה. הפנייה לטיפול באה בעקבות רצונה של האישה להתגרש לאחר שהיא החלה רומן מחוץ לנישואים. הבעל הוא דמות מאוד דומיננטית שקובע כמעט כל מה שקורה בבית ובמערכת היחסים. הוא שולט על מקורות ההכנסה והכסף המשותף, ולא היה מוכן לאפשר לבת זוגו להוציא ולקבל כרטיסי אשראי. כאשר אשתו רוצה לקנות משהו עליה לבקש מבעלה לרכוש את זה עבורה. הבעל התגלה כטיפוס מאוד קנאי, הוא בודק את הטלפון הסלולרי של אשתו, ובתחילת מערכת היחסים ביניהם הוא לא רצה שיהיה לה טלפון סלולרי מאחר והוא לא שולט עליו. הבעל הסכים לתת טלפון סלולרי רק לאחר שנולדו לה ילדים.
במהלך השיחות בקליניקה, בני הזוג סיפרו כי הבעל דורש מהאישה לקיים יחסי מין לעיתים קרובות מאוד וללא התחשבות ברצונה. האישה העידה כי היא אינה יכולה להתנגד לדרישתו לקיום יחסי מין תכופים, ומאז שהיא החלה את הרומן היא מתנגדת לקיום יחסי מין עם בעלה. הוא מגיב לסירוב זה בכעס רב, לכן האישה מרגישה שהצורה האובססיבית והשתלטנית של בעלה מגבילה את החופש שלה והיא חשה חנק זוגי.

מקרה שלישי:

זוג נשוי הנמצא בטיפול כשנה. סיבת הפנייה היא רצונה של האישה להפסיק את השליטה הכלכלית בה על ידי בעלה. המטופלת סיפרה שהיא עובדת ומפרנסת, ולמרות זאת בעלה מגיב בעניין הכספי בצורה של “שלי שייך לי ושלך גם שייך לי”. האישה התלוננה שעליה לקבל אישור מבעלה עבור כל הוצאה, קטנה או גדולה, כולל קניות לבית, קניית בגדים לעצמה או לילדים, וגם הוצאות הסופר עוברות ביקורת קפדנית על ידי הבעל. האישה חשה חנוקה במערכת היחסים הקיימת, ומעבר לשליטה הכלכלית של בעלה הוא פדנטי מאוד ודורש מהאישה להקפיד על בית מסודר ונקי. יש לציין כי הבעל עבר אבחון על ידי פסיכיאטר והתגלה כסובל מ-OCD.

לסיכום

הפרעה טורדנית כפייתית ביחסים משפיעה לרעה על הזוגיות וגובה מחיר תפקודי כבד מהאדם. פרופסור לאון גרינהאוס מציין כי תחום הטיפול ב-ROCD נמצא עדיין בחיתוליו, והגישה כיום היא טיפול משולב הכולל תרופות וטיפול התנהגותי – קוגניטיבי. הטיפול מספק כלים למצבים ולטריגרים העלולים לגרום להפרעה ולאובססיות.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים נוספים של פרופסור לאון גרינהאוס

מאמר בנושא דיכאון

מאמר בנושא חרדה

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן