vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > מאמרים בנושא חרדה > התקף חרדה בשינה

התקף חרדה בשינה

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

התקף חרדה בשינה הוא תופעה מוכרת בקרב אנשים הסובלים מהתקפי חרדה וממצבי פאניקה. ההתקף גורם לאדם להתעורר במהלך השינה אל מצב של פאניקה, כלומר האדם מתעורר לתוך אירוע חרדה אינטנסיבי ופתאומי הנמשך לרוב 8-2 דקות. בזמן ההתקף בלילה סובלים מסימפטומים רבים כמו הזעה, דופק מהיר, לחץ בחזה, קשיי נשימה, סחרחורות, חשש ממוות ופחד להשתגע ועוד.

חשוב לדעת כי חלק מהסימפטומים של התופעה מזכירים מאוד תסמינים של התקפי לב, לכן רבים סובלים מפאניקה בתוך האירוע ומתחושות גופניות ונפשיות קשות ומפחידות, ולא מעט מגיעים לחדרי המיון אך האבחון מגלה כי אין בעיה רפואית חריפה והטיפול המתאים הוא שיחתי לצורך הרגעת האדם, ובהתאם לצורך ניתן לספק תרופת הרגעה, הפנייה לפסיכיאטר או טיפול נגד התקפי פאניקה..

דוגמאות לתופעה ממטופלים ותסמינים מוכרים להתקפי חרדה בשינה

פרופסור גרינהאוס מציג בפנינו מקרים בהם הוא טיפל. לא מעט אנשים מגיעים לקליניקה של פרופ’ גרינהאוס ולפניכם דוגמאות למטופלים שסבלו מהתופעה, כולל תיאור תסמינים מהם הם סבלו ושיטת הטיפול שהותאמה עבורם.

הסיפור של שאול:

שאול (שם בדוי), בן 35, נשוי + 3, החל לסבול מהתקפי חרדה בשינה כבר בגיל ההתבגרות. שאול סיפר שבשנים הראשונות הוא חווה התקפים קצרים ומהירים אחת לכמה חודשים, ללא סימפטומים של חרדה בשעות היום. בגיל 25 ההתקפים הפכו תכופים יותר ושאול חווה את התופעה 3-2 פעמים בשבוע. שאול פנה לרופאים מומחים ועבר לא מעט בדיקות על ידי רופא המשפחה, נוירולוג, מומחי שינה ועוד. בין היתר הוא עבר בדיקות הדמיה, ולאחר שהוא לא קיבל מענה לתופעה הוא הגיע לפסיכיאטר שאבחן מיד את הבעיה לפי הסימפטומים של ההתעוררות באמצע הלילה עם חרדה פתאומית אליה נלוו תסמינים כמו דפיקת לב מואצות, תחושת פחד, קושי להירדם מחדש ועוד.

הטיפול שהותאם לשאול היה בעזרת תרופת בשם ציפרלקס שיעילה במצבים של התקפי פאניקה וגם בדיכאון קליני, הטיפול סייע לו וההתקפים חלפו תוך מספר שבועות מרגע התחלת הטיפול התרופתי. לאור הצלחת הטיפול שאול סיים אותו לאחר כמה שבועות, אך לאחר מספר שנים ההתקפים חזרו ושאול הגיע לקליניקה של פרופסור גרינהאוס בהגיעו לגיל 35. בפגישת האבחון שאול סיפר על הרקע של הבעיה, ובנוסף הוא תיאר סימפטומים דומים לאלו שהיו בעבר, אך הפעם נלוו לתופעה גם התקפי חרדה בשעות היום, לרבות תחושות של פחד ממקומות הומי אדם, נהיגה בכבישים מהירים ועוד. פרופ’ גרינהאוס אבחן את שאול כסובל מהתקפי חרדה בשינה המופיעים בזמן השינה וגם במהלך היום, והם מעורבים עם אגורפוביה (פחד והמנעותי משהיה ממקומות הומי אדם, מבתי קולנוע, מנסיעה בכבישים מהירים ועוד), ומאחר והמטופל סבל קשות משינה לא רציפה ומפגיעה בתפקוד, הטיפול שהותאם עבורו כלל תרופת בשם MIRO. תוך מספר ימים מצבו של שאול השתפר וחלה הטבה משמעותית בהתקפי החרדה בלילה ובמשך היום. לאחר 3 שבועות של טיפול הוא חזר למצבו לפני גל ההתקפים והטיפול נמשך כשנה.

הסיפור של טובה:

מטופלת נוספת בת 40, בשם טובה (שם בדוי), הגיעה לקליניקה לאחר שהחלה לסבול מסיוטים בלילה ומתחושות של חרדה ופחד ממוות בכל לילה, תופעה שהיא לא חוותה לפני כן. המטופלת תיארה סימפטומים כמו דפיקת לב מהירות, הזעה, תחושת חנק ועוד. היא תיארה מצב שבו בעלה הזמין אמבולנס כדי לפנותה לבית חולים מאחר והיא הייתה משוכנעת שהיא עוברת התקף לב חמור. הפרמדיק אבחן את מצבה היטב והמליץ לה לקחת תרופת הרגעה.

התקף חרדה בשינה המשיכו להטריד אותה, ההתקפים החלו להופיע מדי לילה וגרמו לה לפגיעה בתפקודי היום, לעייפות מוגברת, לקשיי תפקוד ולתחושות כמו דיכאון וחוסר עניין. המטופלת סיפרה שהיא חששה ללכת לישון בגלל הסיוטים המציאותיים שהיא חוותה בזמן השינה, ולדבריה הסיוטים הזכירו לה טראומה מהעבר, למרות טיפול פסיכולוגי שהיא עברה. פרופ’ גרינהאוס אבחן את המטופלת כסובלת מתסמונת פוסט טראומה המלווה בהתקפי חרדה בשינה. הטיפול שהותאם לה כלל תרופה נוגדת דיכאון וטיפול שיחתי רגשי. הטיפול המשולב סייע לה תוך זמן קצר ולאחר מספר שבועות היא דיווחה על שיפור ניכר בסימפטומים ובהרגשה הכללית.

 

מה עובר בלילה על מי שסובל מהתקף חרדה בשינה?

רוב האנשים שסובלים מהתקפי חרדה בשינה מדווחים על פחד ללכת לישון ולהירדם, קשיי שינה חמורים, חוסר שינה הגורם לעייפות ולתשישות במשך היום, הזעה, מחשבות טורדניות, קשיים ביחסים בינאישיים, קשיי נשימה, לחץ נפשי מוגבר, תחושות כמו דיכאון, מחשבות אובדניות שלפעמים מתלווים מתכנון פגיעה עצמית, חוסר עניין בדברים שהסבו עונג בעבר, ומחשבות טורדניות. בנוסף, יש מטופלים שאובחנו כסובלים מהתקפי חרדה ליליים שתיארו סימפטומים כמו סחרחורת, ערפול, פחד מאיבוד שליטה, פחד משיגעון, תחושה של סכנת מוות, חשש בלתי פוסק מהתקף נוסף, ויש מטופלים שפיתחו אגורפוביה, כלומר פחד להסתובב לבד בחוץ, פחד ממקומות הומי אדם, פחד מנהיגה בכבישים ועוד.

 

התמודדות עם התופעה

כדי להתמודד עם תופעת התקפי החרדה בשינה בלילה חשוב להכיר את הסימפטומים של התופעה ולפנות לפסיכיאטר מומחה כדי לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים. בזמן התקף החרדה בלילה חשוב להבין את הסימפטומים ולמצוא דרכים יעילות להרגעה, וניתן לקחת גם תרופת הרגעה שיכולה להקל מאוד על התסמינים ולאפשר למטופל ללכת לישון ללא חשש מהתקפים נוספים באותו לילה. כדורי שינה יכולים להקל על התקפי החרדה הליליים. יחד עם זאת, הם רק פתרון נקודי ולא מומלץ לתווך ארוך. מומלץ לתרגל שינוי בתפיסה לגבי הסכנות האורבות בזמן השינה, לתרגל ולבצע סוגסטיות חיוביות לפני שהולכים לישון ויש ללמוד כיצד להסתדר עם סימפטומים מוכרים של התופעה, בעיקר דופק מהיר ונשימות מהירות, כדי לא להיבהל ולחזור למצב רגיעה בהקדם.

 

דרכי טיפול בהתקף חרדה בשינה

הטיפול המומלץ והמתאים ביותר לאנשים הסובלים מהתקפי חרדה בלילה הוא הטיפול המשולב של תרופות מתאימות וטיפול בשיחות. כלומר, לאחר אבחון מקצועי ומעמיק על ידי פסיכיאטר מומחה ומנוסה משלבים בין טיפול תרופתי הנמצא כיעיל מאוד במצבים אלו, לבין טיפול נפשי שיחתי. הטיפול השחתי כולל מידע על ההתקפים והסימפטומים של התופעה ודרכים יעילות להתמודדות. מטרת הטיפול השחתי היא להכיר את המחשבות, התפיסות והתחושות הגורמות למתח נפשי ושמעוררות את התקפי החרדה, וכמובן את הדרכים היעילות להתמודד איתם. הטיפול התרופתי מבוסס בדרך כלל על תרופות הרגעה ממשפחת הבנזודיאזפינים וניתן לשלב בטיפול גם תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. אילו הפרעות יכולות לעורר התקפי חרדה בלילה? התקפי החרדה בלילה מתעוררים לעיתים בגלל הפרעות כמו פוביות שונות, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), נטילת תרופות מעוררות, שימוש בחומרי משני תודעה, וסטרס.

 

לסיכום

התקף חרדה בשינה גורם לפחד ולמצוקה, הוא עלול להשפיע על התפקוד היומיומי ולפגוע משמעותית באיכות החיים של האדם. טיפול תרופתי בשילוב טיפול רגשי מהווה את הפתרון המומלץ והנכון ביותר למצב זה.

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן