vhjgfhgfh

 

עמוד הבית > מאמרים בנושא גרייה מגנטית > הטיפול לדיכאון בעזרת גרייה מגנטית למוח

הטיפול לדיכאון בעזרת גרייה מגנטית למוח

כותב המאמר: פרופסור לאון גרינהאוס

הגרייה המוחית הטיפולית

קיימות מספר שיטות של גרייה מוחית טיפולית. השיטות המאושרות על ידי משרד הבריאות כוללות את  ECT ו-TMS . שיטות אחרות נמצאות בבדיקה מדעית והן כוללות:  גרייה בגלי אולטרסאונד, גרייה בגלי אור או LED, וגרייה פולשנית בעזרת השתלת קוצבים לתוך מוח. כמות המרכזים העוסקים במחקר וטיפול בשיטות אלו הולך וגדל בעולם וגם בישראל.

 

מה הם ההבדלים הבולטים בין הגרייה החשמלית-ECT  ו הגרייה המגנטית-STM?

הבדלים ביעילות הקלינית: אין ספק כי הטיפול ב- ECT יעיל יותר מהטיפול ב- TMS. כ 80% מחולי דיכאון המטופלים ב- ECT יגיבו קלינית לטיפול. לעומת זאת, רק 45-50% מהמטופלים ב- TMS יגיבו לטיפול זה.

הבדלים בטכניקה של הטיפול ותופעות הלוואי שלו: הטיפול ב- ECT מתבסס על גרימת פעילות מוחית פרכוסיה, ולכן הוא דורש הגעה של המטופל לבית החולים כפעמיים עד שלוש פעמים בשבוע. הטיפול ב- ECT כולל הרדמה כללית (לפרק זמן של 10-15 דקות) והוא עלול לגרום להפרעות בזיכרון. סדרת טיפולי ECT כוללת סך של 6-12 טיפולים. לעומת זאת הטיפול ב-TMS  מתבצע במרפאה, אינו דורש הרדמה ולא גורם להפרעות בזיכרון. סדרת טיפולית של TMS כוללת 15-25 טיפולים המתבצעים 5 פעמים בשבוע.

לאחרונה, התפרסם מחקר מדעי מקיף אשר בדק את יעילות הטיפול בגרייה מגנטית באוכלוסייה של מעל  1100 חולים. חוקרים מאוסטרליה וקנדה צירפו את כל המחקרים אשר עד כה עסקו בטיפול של מטופלים הסובלים מדיכאון באמצעות גרייה מגנטית TMS ובדקו בצורה מקיפה את תגובתם לטיפול זה. למידע נוסף היכנסו לעמוד טיפול בגרייה מגנטית

 

הממצאים החשובים במחקר:

  • 47% מהמטופלים הגיבו לטיפול TMS בשיפור ניכר במצבם (ירידה של 50% או יותר במדדי הדיכאון), 20% נוספים הגיבו באופן חלקי לטיפול, ו- 33% לא הגיבו לטיפול כלל.
  • מדדים נוספים שנמצאו כמנבאים תגובה חיובית ל- TMS היו: גיל מבוגר, גלים חוזרים של דיכאון, שימוש בעוצמת גרייה גבוהה, ודיכאון שנמשך פרק זמן קצר יחסית.
  • מיקום הסליל מעל הראש (צד ימים או צד שמאול קדמי) לא הביא להבדלים מהותיים בתגובה הטיפולית.

 

האם התגובה החיובית לגרייה המגנטית נמשכת אחרי הפסקת הגרייה המגנטית?

שאלה מעניינת וחשובה אשר מעסיקה את המטופלים היא: “טופלתי בהצלחה באמצעות סדרת גרייה מגנטית TMS, אך כמה זמן ההשפעה החיובית תימשך”? אין כיום תשובה מספיק מבוססת לשאלה זו. ממצאי המחקרים מראים שאם המטופל הגיב טוב לגרייה הראשונית, יש סיכוי גדול יותר שהתגובה החיובית תימשך זמן רב יותר. אחרי הפסקת הגרייה המגנטית יש צורך להוסיף טיפול נוגד דיכאון כדי להגדיל את הסיכויים להארכת התגובה החיובית לטיפול.  

פרופסור גרינהאוס מסכם ואומר: “הגרייה המגנטית מרחיבה את האופציות הטיפוליות הקיימות לטיפול במצבים של דיכאון משמעותי. מאחר ומחלת הדיכאון שכיחה באוכלוסייה, וחלק מאותם המטופלים לא יגיבו מספיק לטיפול התרופתי, האפשרות של טיפול בגרייה מגנטית מעודדת ומקנה אופק אופטימי יותר לחולים”.

 

הטיפול בגרייה מגנטית למוח-TMS ואיך הטיפול משפר את הדיכאון?

הדיכאון הקליני הינה תופעה שכיחה באוכלוסייה. כ 10-15% מהאוכלוסייה תסבול מדיכאון קליני במהלך חייהם ו כ- 50% מהם יטופלו עם תרופות נוגדות דיכאון. התגובה לתרופות אלו טובה אבל לא מעט מטופלים יגיבו באופן חלקי או לא יגיבו. אחד מהטיפולים המומלצים עבור דיכאון קליני שלא מגיב מספיק טוב לתרופות הוא הטיפול בגרייה מגנטית-TMS

הטיפול בגרייה מגנטית נמצא בשימוש יותר מ 20 שנה אבל רק לאחרונה התחלנו להבין את דרכי הפעולה של הטיפול. בדיכאון סימפטומים רבים, חלקם קוגניטיביים (קשיי ריכוז, קשיים בזיכרון, קושי להחליט, ועוד), חלקם גופניים (הפרעת שינה, ירידה בתיאבון, עייפות, ירידה בחשק והתפקוד המיני), חלקם קשורים למצב הרוח (עצב, בכי, דיכאן, חרדה, מחשבות אובדניות), וחלקם תנועתיים (האטה בתנועות ובדיבור, או אי שקט וקושי להישאר רגועים). זאת אומרת שאין בדיכאון הפרעה שקשורה למרכז אחד במוח אלא הפרעה מפושטת הכוללת הפרעה תפקודית בו זמנית של מרכזים שונים ורחוקים זה מזה במוח.

בשנים האחרונות, אם ההתקדמות של שיטות ההדמיה המוחיות, מתבררת התמונה שהמוח הינו מערכת רחבה ואשירה של תאי מוח בכמויות של ביליונים (החומר האפור) ושתאים אלו מחוברים בצורה צפופה בעזרת חיבורים אנטומיים (החומר הלבן). התאים האפורים מתקשרים עם התאים שבאזור שלהן וגם עם התאים של אזורים אחרים של המוח על ידי יצירה של גלים חשמליים בתדרים שונים (בעקבות תהליכים כימיים בתוך התא). הפרעות ביצור הגלים החשמליים האלו ובעקבות זה שינויים בדרך שהתאים מתקשרים זו לזו, הוא הגורם לסימפטומים של דיכאון קליני. הבנה זו יכולה להסביר לנו איך הפרעה שמתחילה באזור מסוים של המוח מתפשטת לאזורים אחרים רבים וכך נוצרת המערכת של סימפטומים של הדיכאון. באותה מידה אפשר להבין איך טיפול בגרייה מגנטית באזור מסוים של המוח, יכול להוביל לשינויים בתפקודם של התאים ושל החומר הלבן באזורים נוספים במוח, וכך להבראה מהדיכאון.

בתמונה המצורפת מוסברים איזה אזורים של המוח אחראיים על הופעת הסימפטומים השונים של הדיכאון הקליני

הגרייה המגנטית אומנם יעילה בטיפול בדיכאון אבל עדיין לא נותנת תוצאות מקסימליות. צריך לזכור שיש צורות שונות של דיכאון עם פרופיל של סימפטומים וחומרה שונים מאוד. ברור שהגרייה לאזור הקידמי השמאלי של המחו, כפי שמקובל היום, נותן תשובה רק לחלק מהחולים בדיכאון. מחקרים מתקדמים מתחילים להראות שאפשר לשפר את הסימפטומים של דיכאון על ידי גרייה באזורים נוספים של המוח ויתכן גם גרייה בו זמנים באזורים שונים. התקדמות בתחום זה תוביל להבנה עמוקה יותר של הנוירוביולוגיה של הדיכאון.

 

בתמונה שמעל מדגימה איך הגרייה המגנטית לאזור הקידמי השמאלי של המוח משפיע על סימפטומים של דיכאון דרך החיבורים הישירים והעקפים שלה למרכזים נוספים של המוח. התמונות שבמאמר זה פורסמו במאמר של  Anderson et al בירחון Clinical Neurophysiology 2016

כותב המאמר:
פרופסור אמריטוס לאון גרינהאוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופסור חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב. מייסד "מיינד קליניק", פסיכיאטר מטפל וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הניורוביולוגיה של הדיכאון והחרדה. לאורך הקריירה, פרסם מעל 150 מאמרים מדעיים והדריך דורות רבים של מתמחים, אשר השתלבו במערכת הרפואית במדינת ישראל. מייסד התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ונחשב כמומחה מספר 1 בתחום. בארץ פרופסור גרינהאוס מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS וטיפול בקטמין. כיהן בתפקידים ניהוליים, מנהל המערך הפסיכיאטרי של בית חולים תל השומר, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, בתי חולים כפר שאול ואיתנים ויו"ר האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

צרו קשר


    צרו קשר


      צרו קשר עם פרופסור לאון גרינהאוס


        דילוג לתוכן